کنفرانس ملی بیماری تب کانگو و نقش علما و متنفذین در آگاهی دهی جامعه از اضرار آن در پوهنتون کابل برگزار گردید

Anonymous (not verified)
سه‌شنبه ۱۴۰۱/۴/۱۴ - ۱۷:۱۸
تصویر

دراین کنفرانس ملی و علمی که به ابتکار پوهنځی علوم وترنری و هم‌کاری آمریت تحقیقات علمی پوهنتون کابل برگزار گردیده بود نمایندگان وزارت‌های صحت عامه، معارف، زراعت و مالداری، حج و اوقاف، استادان و نمایندگان پوهنتون طبی کابل، مدیران و استادان مکاتب معارف شهر کابل، نمایندگان شاروالی کابل و نواحی آن، خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها نیز اشتراک کرده بودند.

کنفرانس ملی با تلاوت آیات از کلام الله مجید آغاز گردید و سپس محترم پوهاند دوکتور شیرشاه سادات رئیس پوهنځی علوم وترنری پیرامون معرفی آن صحبت نموده و افزود که پوهنتون‌ها بوسیله تولید علم و دانش باید رهگشای جامعه شوند و آگاهی مؤثر و مفید را به مردم برسانند تا مردم از آن استفاده مثبت نمایند.

پس از آن محترم دکتور اسامه عزیز، رئیس پوهنتون کابل در جایگاه سخن تشریف برده و با بیان اهمیت صحت از لحاظ شرعی و عقلی بر حفظ نفس و جان از امراض تأکید کرد و گفت که وقایه بهتر از علاج است و آگاهی عامه از بیماری‌های ساری در کشور کم است و باید دراین مورد بیشتر آگاهی دهی صورت گیرد.

دکتور عزیز ضمن مفید خواندن این‌ گونه برنامه‌ها علاوه نمود که وظیفه پوهنتون‌ها و نهادهای علمی است تا با تحقیق روی امراض و مشکلات در جامعه، آگاهی علمی را بیشتر کنند و این وظیفه علما، متنفذین، آموزگاران بویژه وزارت حج و اوقاف، شاروالی‌ها و رسانه‌ها است که این آگاهی را به جامعه برسانند تا در حفظ جان مردم از امراض مؤثر تمام گردد.

محترم لطف الله خیرخواه معین علمی وزارت تحصیلات عالی از برگزاری این کنفرانس ازسوی پوهنځی علوم وترنری تقدیر و تشکری نموده وآنرا کارنیک، علمی و پسندیده بیان کرده که نشان دهنده انجام مسوولیت توسط یک نهاد علمی و اکادمیک است.

هم‌چنان دراین کنفرانس مفتی ذاکرالله، رئیس عمومی مالداری و صحت حیوانی وزارت زراعت و مالداری نیز پیرامون موضوع صحبت نموده و از این ابتکار پوهنتون کابل ابراز تشکری نموده و بیان نمود که دراین زمینه با پوهنځی وترنری و جهات مرتبط دیګر همکاری می‌ نمایند.

محترم داکتر صاحب احدی، رئیس بخش سرویلانس وزارت صحت عامه نیز دراین کنفرانس صحبت کرده و گفت که در آستانه فرا رسیدن عید قربان قرار داریم و احتمال مصاب شدن مردم به تب کانگو زیاد است پس باید دراین زمینه آگاهی دهی بیشتر صورت گیرد و این کار پوهنتون کابل در شرایط کنونی قابل قدر و ستایش است.

در بخش دوم کنفرانس محترم پوهنوال داکتر اسدالله صمدی و محترم پوهنوال داکتر احمدجان آبی استادان پوهنځی علوم وترنری پوهنتون کابل، هرکدام روی موضوعات "تب کانګو و روش‌های مبارزه و جلوگیری آن" و "نقش کنه‌ها در انتقال بیماری‌های زونوز به انسانها و حیوانات" سخنرانی همه جانبه نموده و توضیحات کافی در مورد بیماری تب کانگو، خطرات آن و راه‌های جلوگیری از مصاب شدن به آن بویژه در آستانه فرا رسیدن عید قربان به اشتراک کنندگان ارایه نمودند.

در ختم کنفرانس، اشتراک کننده گان به پرسش و پاسخ از استادان ارایه کننده این کنفرانس نیز پرداختند و با طرح پرسش‌های شان کنفرانس را بیشتر مورد توجه قرار دادند و در نهایت این کنفرانس ازسوی محترم پوهاند محمد شفیع شریفی معاون امور علمی پوهنتون کابل جمع بندی گردیده و برآیند آن با مهمان شریک گردید.

تازه ترین اخبار

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۳:۳۶
Background image

کمپاین نهال شانی در پوهنتون کابل آغاز گردید

کمپاین نهال شانی در پوهنتون کابل بتاریخ 20 حوت با غرس بیش از ۲۰۰ اصله نهال زینتی در محوطه این نهاد علمی آغاز گردید.

روند نهال شانی در پوهنتون تازه آغاز گردیده و قرار است در روزهای. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۱۵:۳۶
Background image

ورکشاپ آموزش مبتنی برنتیجه در پوهنتون کابل آغاز گردید

ورکشاپ ۶ روزه آموزش مبتنی برنتیجه OBE) ) برای ۲۲ تن از استادان جوان و تازه التقرر پوهنتون کابل ازسوی آمریت انکشاف مسلکی پوهنتون دایر گردید. اصول تدریس، کنترول صنف و اصول ارزیابی محصلین. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۸ - ۱۲:۵۸
Background image

دفتر دوکتوران بدون سرحد(MSF) به تعداد 1000 ثوب چپن سفید را به پوهنځی فارمسی اهدا نمود

دفتر دوکتوران بدون سرحد(MSF) به تعداد 1000 ثوبص چپن سفید یک بار مصرف را به ارزش (یک هزار) یورو،  روز دوشنبه مورخ 7 حوت سال 1402 به پوهنځی فارمسی پوهنتون کابل اهدا نمود. محترم پوهنوال. . .

برگشت به اخبار

گالری رسانه

کنفرانس تحت عنوان نزول القرآن که توسط اساتید محترم پوهنځی شرعیات ترتیب شده بود در پوهنتون کابل برگزار گردید. جزئیات بیشتر در گزارش ویدیویی!

چند قطعه عکس های زیبا از پوهنتون کابل در موسم بارانی

روز جهانی آب در پوهنتون کابل طی یک سلسله مراسم بزرگ تجلیل شد. ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

در دیدار سفارت چین در کابل از محصلین برتر پوهنتون کابل با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل شد.ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

پوهنتون کابل در سال ۱۴۰۲ هـ ش، به ارزش حدود ۹۰ میلیون افغانی ده ها پروژه انکشافی و توسعه را تطبیق نموده است. گزارش ویدیویی:

کار قير ریزی با سرکهای نو در داخل پوهنتون کابل آغاز گردید

کار ساخت پارک محصلین به وسعت 12 جریب زمین در محوطه پوهنتون کابل افتتاح گردید

آلبوم عکس های بهاری محوطه زیبای پوهنتون کابل سال ۱۴۰۲ هـ ش

البوم تصاویر صحن زیبا پوهنتون کابل بعد از باران ملایم و زیبا