برنامه ماستری دیپارتمنت علوم حیوانی

برنامه ماستری ، علوم حیوانی، پس از اتمام روند اعتبار سنجی دانشگاهی ، در سال 1392 تاسیس شد. بر این اساس اولین گروپ متقاضیان شامل 20 نفر بودند که در این برنامه پذیرفته شدند. پس از آن ، هر دوره متشکل از 20-30 متقاضی ، پذیرش شدند. طبق دستورالعمل وزارت تحصیلات عالی، یک سوم تا نصف هر گروپ از متقاضیان پذیرفته شده ، اعضای کادر علمی پوهنتونهای ولایات بودند. این بخاطر تقویه کادرهای پوهنتون ولایت بودند که در خارج از کشور برای ماستری رفته نمی تونند. اما در سال ۱۹۹۸ بورد فوق لیسانس پوهنتون کابل تصمیم گرفتن بعد از این استادان پوهنتونهای ولایات نیز از طریق امتحان کانکور ماستری شامل برنامه شده می تواند.

درختم برنامه ماستری دیپارتمنت علوم حیوانی محصلین مکلف اند تا از تحقیق خویش یک راپور نوشته نماید (تیزس) دربرنامه ماستری علوم حیوانی چهار سمتسر درنظر گرفته شده که سه سمستر مربوط کورس  ویک سمستر مختص  نوشتن راپور تحقیق (تیزس) درنظر گرفته شده است. البته محصلین عناوین خویش را در جریان سمستر که درس دارند انتخاب نموده وتحقیق خویش را شروع می نماید. در نتیجه انجام کارهای تحقیقاتی ، این برنامه موفق به ایجاد حدود یکصد منبع علمی در موضوعات مربوطه شد که این یکی دیگر از نتایج این برنامه است.

دیدگاه:

برنامه تحصیلات تکمیلی واجد شرایط ، ملی و بین المللی برای آموزش و تولید تعلیم های حرفه ای واجد شرایط برای رهبری بخش علوم حیوانات ، حل مشکلات آن و داشتن توانی تحلیل وتجزیه برای رشد وانکشاف کشور، برای توسعه بخش تولید حیوانات ورقابت با محصولات وارداتی و پاسخگوی به نیازهای جامعه.

در همین حال ، منبع معتبر ایجاد مقاله های علمی و انتشار اطلاعات مربوط به مسئله بروزرسانی و تقویت فرهنگ تحقیق در زمینه های مختلف علوم حیوانی، مانند تغذیه ، غذا وتغذیه حیوانی، جنتیک واصلاح نسل ، پرورش طیور، مدیریت حیوانات فارم.

ماموریت:

رسالت پرو گرام ماستری در پالیسی عامه و اداره عبارت از اتفاق دانش و افزایش مهارت‌های مسلکی کارکنان سکتور حیوانی در عرصه‌های رشتوی می‌باشد تا آن‌ها مصدر خدمات و فعالیت‌های چشمگیر به خاطر غلبه به عقب‌ماندگی سکتور مالداری و بهبود زندگی و معیشت مالداران گردیده بتوانند. این برنامه می‌خواهد در عصری ساختن پرورش حیوانات به خاطر رشد اقتصاد ملی و بهبود مصئونیت غذائی در کشور نقش ایفا کند.

اهداف:

  • به دست آوردن دانش و مهارت مربوط به روز در زمینه های علوم حیوانی و توسعه توانایی آنها برای مقابله با چالش های مختلفی که در آینده  ظهور می کنند و رشد وانکشاف محصولات حیوانی.
  • به دست آوردن توانایی برای انجام کارهای تحقیقاتی و ایجاد دانش و مهارت جدید و یافتن راه حل برای مشکلات موجود یا پیش رو در بخش علوم حیوانی.
  • کسب توانایی نوشتن مقالات علمی به سبک استاندارد و شناخته شده برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با دانشمندان ملی وبین المللی.

 

گالری رسانه

کنفرانس تحت عنوان نزول القرآن که توسط اساتید محترم پوهنځی شرعیات ترتیب شده بود در پوهنتون کابل برگزار گردید. جزئیات بیشتر در گزارش ویدیویی!

چند قطعه عکس های زیبا از پوهنتون کابل در موسم بارانی

روز جهانی آب در پوهنتون کابل طی یک سلسله مراسم بزرگ تجلیل شد. ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

در دیدار سفارت چین در کابل از محصلین برتر پوهنتون کابل با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل شد.ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

پوهنتون کابل در سال ۱۴۰۲ هـ ش، به ارزش حدود ۹۰ میلیون افغانی ده ها پروژه انکشافی و توسعه را تطبیق نموده است. گزارش ویدیویی:

کار قير ریزی با سرکهای نو در داخل پوهنتون کابل آغاز گردید

کار ساخت پارک محصلین به وسعت 12 جریب زمین در محوطه پوهنتون کابل افتتاح گردید

آلبوم عکس های بهاری محوطه زیبای پوهنتون کابل سال ۱۴۰۲ هـ ش

البوم تصاویر صحن زیبا پوهنتون کابل بعد از باران ملایم و زیبا